torsdag 9 oktober 2014

Tio år, ett långt och bittert inlägg.

Tio år.
Tio jäkla år.
För tio år sen idag försökte jag ta mitt liv för första gången.
Från första helgen i maj det året för tio år sen till den 9é oktober höll något i mitt liv på att hända som jag fortfarande inte bearbetat och kommit över riktigt och kanske kommer jag aldrig göra det. Den 9é oktober tappade jag all hopp och livslust och ensam uppfylld av ångest svalde jag alla sömntabletter och antidepressiva jag kunde hitta.
Jag misslyckades, som ni kanske förstod. Först var jag jättebesviken och arg men sen dagen efter och några dagar till så var jag lite glad över det och tänkte att kanske skulle jag äntligen bli tagen på allvar och få hjälp. Kanske skulle människorna runt mig äntligen förstå att jag inte kunde ta vadsomhelst och börja vara lite försiktig med mig.
Men den 13é oktober vart jag istället ivägskickad med polis till ett ungdomshem och det va början på ett helvete som blev värre och värre i ett och ett halvt år innan det sakta vände och jag ÄNTLIGEN blev lite bättre lyssnad på.
Jag tänker nu efter tio år tillåta mig själv att vara förbannad. Att vara bitter och arg och försöka att inte ha dåligt samvete för det.
Jag vet att ingen på alla dessa hem som jag skulle komma att hamna på, ville mig illa men ibland har jag svårt att se att dom ville mig gott.
För jag gjordes illa. Jäklar vad jag gjordes illa. Av människor som fick betalt för det.
Jag skulle kommas att låsas in på en toalett, på mitt rum, på avdelningar, i en isoleringscell tre gånger och fysiskt hållas fast och flyttas mot min vilja otaliga gånger. Och då ska jag kanske påpeka att jag ALDRIG var aggressiv, utåtagerande eller en fara för någon annan. Och inte heller var jag en fara för mig själv så länge jag inte var ensam nu när tänker på det.. Egentligen så hade dom aldrig behövt låsa in mig eller hålla fast mig för att vara säkra på att jag inte skulle göra mig illa. Allt dom hade behövt var att bara vara hos mig. Släng in att prata med mig med så hade inte all den där medicinen (som i och för sig knappt hjälpte ändå) behövts.

Innan jag blev ivägskickad så hade jag inget självskadebeteende. Jag mådde dåligt men innan dess så ville jag för det mesta leva och försökte verkligen må bättre och bli bättre.
Efter försvann allt det. Min lust att leva, mitt hopp, allt som gett mig glädje och kärlek. Allt togs ifrån mig och jag sattes i hus efter hus med olika personal som alla hade olika regler och idéer om vad jag måste göra.
Jag som tappat allt kunde inte göra mycket. Jag var så trött och hade en sådan panikångest att jag grät, skrek, spydde, hyperventilerade och kunde knappt äta eller dricka första en till två veckorna. Personalen skällde och hotade. När jag inte orkade gå på morgon och kvällsmöten och till måltiderna släpades jag så jag fick stora blåmärken på kroppen.
Inte förrän jag gjorde något jag lovat mig själv att aldrig göra kunde jag börja bete mig någorlunda ”normalt”. Jag började skära mig.
Inte förrän då kunde jag börja gå på möten, äta och dricka och sluta med ångestattackerna någotsånär.
Det var fortfarande illa men personalen vart nöjdare och fast dom visste att jag börjat skära mig så var det ingen som pratade med mig om det eller tog det särskilt allvarligt. Snarare tvärtom! Dom sa till min mamma och mina socialsekreterare att jag börjat finna mig tillrätta och anpassat mig till hemmet som något positivt.
I början rispade jag bara lite men jag behövde mer och mer så jag gjorde värre och värre och under hela den tiden tills det började vända så var skära, och andra kreativa självskadesätt, mitt ”go to” så fort jag började få hög ångest för att inte tappa kontrollen allt för mycket.
Men så länge jag gick på morgon- och kvällsmötena..

Alla dessa personal, psykologer och terapeuter, socialsekreterare, läkare och framförallt alla de som var som jag men aldrig samma.

På låst P12á gick jag 5 dagar utan att äta eller dricka innan dom fattade och jag fick åka in akut och få dropp. Dagen efter slängdes jag in i isoleringscell två gånger för att jag inte orkade städa.
På mitt första behandlingshem åkte jag in och fick sy tio – femton gånger på en sommar och då orkade jag ändå knappt vara uppe på dagarna. Jag låg som i en dvala hela dagen helt orkeslös och utan lust till något. Att personalen då tyckte att det var lämpligt att säga till alla ungdomarna att berätta för mig hur det fick dom att känna att jag inte gjorde allt det dom var tvungna att göra utan bara låg och sov hela dagarna, är för mig helt obegripligt. Att dom sedan också låter mig själv gå in på rummet direkt efter det mötet när jag fått ännu mera skuld och skam på mina axlar, när dom vet hur självskadebenägen jag var är, också för mig helt ofattbart.
När sen en av ungdomarna, min bästa vän, kommer in och ser mig sitta uppskuren och jag får se henne gråta för första gången så går mitt hjärta sönder ännu mer om det var möjligt. Var var dom högt utbildade personalen som har ansvar för oss. Varför ska vi behöva vara dom som ser varandra när det är personalens jobb?!
På mitt sista behandlingshem hindrade dom mig handgripligen från att få åka in och sy stora djupa sår i min kropp vars ärr är dom största och fulaste jag idag bär. När det äntligen hade börjat vända och jag efter jag skadat mig inte ville vara skadad längre utan ville bli ”fixad” så fick jag inte det. Personal ställde sig i min väg och flera ställde sig i en ring runt mig för att hindra mig att ta mig dit själv. Det är något jag aldrig kommer att förlåta dom för. Det sas till mig att doktorerna inte hade tid eller ville hjälpa någon som gjort sig illa själv. Jag fick lära mig än en gång att jag inte var tillräckligt viktig.
Jag blev feldiagnostiserad och felmedicinerad, felbehandlad och satt på fel hem alldeles för många gånger för att det ska vara okej.
För att inte ens tala om familjehemmet där jag var i två och en halv månad och där jag för första gången i mitt liv totalt tappade respekten för en vuxen människa.
All denna skit som jag hela tiden försöker att inte vara bitter för började för tio år sen och nu tänker jag som sagt tillåta mig att vara arg, bitter och skylla på någon annan än mig. För allt jag ville och försökte var att vara det folk förväntade sig av mig. Jag kunde bara inte. Och det kan jag inte rå för.

Jag vet inte om jag kommer våga publicera det här på bloggen. Jag är nämligen livrädd att bli sedd som en som skyller allt på andra och inte ser sin egen del i saker. Så rädd att jag faktiskt nästan jämt tar på mig skuld. Men det är så väldigt tungt och tröttsamt och jag vill så gärna kunna släppa och gå vidare. Fast kanske kommer jag aldrig riktigt kunna det, jag vet inte. Men tio år har gått och jag har förändrats, utvecklats och kommit så långt ändå. Det stora som gjorde att det började vända och bli bättre var att jag 1, fick två fantastiska kontaktpersoner på mitt sista behandlingshem som verkligen lyssnade och kämpade för mig, 2, att jag äntligen fick slippa mycket krav och istället fick utrymme att hitta tillbaka till livslust och glädje och 3, att jag fyllde arton och äntligen fick mer egen makt över mitt liv. Jag har alltid vetat i alla fall till stor del vad jag behövt och mått bra av men ändå har jag lagt mer energi på att göra som andra vill än att kämpa för vad jag behöver för att jag inte litat på mig själv och framförallt för att jag så gärna velat vara lydig och snäll.

Så tio år. Inte en enda ursäkt har jag fått för vad som gjorts mot mig.
Jag började dagen med att gråta när jag skar tomater till min morgonmacka, det här bådar gott.

Idag tänker jag nog inte ens gå utanför lägenheten. Idag tänker jag bara vara arg, bitter och precis så sårad och skadad som jag är.